ج مثل جوانی

ساخت وبلاگ
رحمت خدا با عفو و گذشت بربنده فرود آید کمال نفس به عقل است.چو گیری ره عفو و اغماض پیش     ترارحمت حق رسد هرچه بیشترا نفس کامل شود از خرد      خردمند کی درره کج رودنقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص165رحمت خدایعنی چه , رحمت خدایعنی انتخاب مسیردرست ومنطقی درزندگی است , بدین معنی که خداوندجهشی درتفکرو اندیشه انسان بوجودمی آوردکه نتیجه آن تفکرموتورعقل را روشن می کندتاباتوسل به آن زشتی هارا ازخوبی هاتشخیص دهیم , نقش بخشش دراین است که باعفو وگذشت تفکرخودرااحیامی کنیم وزمینه سعادت و خوشبختی دروجودمان شعله ورمی گرددورشدوتعالی جایگزین سستی و تنبلی می شود عفودرزندگی انسان معجزه می کنددنیای مارادگرگون می کندومارااز پرتگاههاولغزش های سنگین دورمی سازد وروحیه خودباوری و سازندگی مان رادوچندان می کندوخطرنادانان روزگاررا کاهش می دهد, بخشش درمال , عفووگذشت از خطاهای دیگران ازجمله اقداماتی است که شیوه زندگی مان را به سوی نورانیت و صلح و صفا سوق می دهد و دلمان را نرم می سازد البته عفووگذشت زمان و مکان وجای خاص خودرا دارددرمواردی مانند ظلم ستمگران واقدامات قاتلان و جنایتکاران روزگارویا دیکتاتوری که خون انسانهای بی گناه را به زمین ریخته ویا مدیرووزیروهرکس قدرتمندی که اختلاس ودزدی کرده و حقوق محرمین را پایمال نموده وازراه دزدی و کلک به ثروت باده آورده دست یافته است بنابراین عفو و گذشت شامل اینگونه افرادو یاسیاستمداران ستمکارنمی شودوطیفه اصلی ما مقابله قاطع و کوبنده با اینهاست , واماعقل سالم نقش سازنده ای در رشد نفس دارد. ج مثل جوانی...
ما را در سایت ج مثل جوانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : javani20a بازدید : 145 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 0:20

جنگیدن با هواو هوس بهای بهشت است , جهاد با خود بالاترین جهاداست0چوآئی به جنگ هوی و هوس       کنی نفس اماره را درقفسبپاداش خواهی به جنت رسید      جهادی ازاین خوبتر کس ندیدنقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص188این همه می گوییم مبارزه با هواوهوس , مبارزه با هواوهوس یعنی چه , چه حرکات و خواسته ای هواوهوس است , کدام خواسته و حرکات هواوهوس نیست , انسان با خواسته هاو تمایلاتش زنده است اگرخواهش هااز انسان گرفته شودبه موجودی جامدتبدیل می گرددولذت زندگی از وجودش زدوده می شود.بنابراین خواسته های که باعقل و منطق و خیرو نیکی مزین شده ازجمله خواهش های ممدوح و پسندیده است واماخواسته ها و تمایلاتی که باشرو نکبت و زیاده خواهی آلوده شده چنین خواهش هامذموم و همان هواوهوس است یعنی تمایلاتی که پشتوانه ندارندو بیهوده اندوعقل سلیم آنهارا همراهی نمی کند.منظور از جهادباخویشتن یعنی مداوم درحال سنجش اعمال و رفتارو گفتارمان ومقابله با ناهنجاریهای نفس طغیانگر است اگر لحظه ای آن رابه حال خودرهاکنیم آتش برپامی کند و بنیادهستی مانرا از بیخ و بن برمی کند.نفس ظالم و ستمکاراست , باید باستم کارمبارزه کنیم مبارزه با ستم نفس یعنی پالایش درونی آن از آلایش های غیرطبیعی دنیوی است و هدایت آن به مسیردرست است و تقویت اندیشه های مثبت و خلاق دروجودخویش است .اگر جهت گیرهای مادرامورات مختلف زندگی سازنده و مثبت و معقولانه باشد بهشت واقعی را درخویشتن حس خواهیم کرد.جهاد باخودمهم است اگر تمام انسانهاخودشان را اصلاح کنندواندیشه ها و تفکراتشان را به سوی خیرو نیکی و ابتکارو خلاقیت در امورات مادی و معنوی سوق دهندریشه خصومت هاو جنگ ها و خونریزی هابرای همیشه کنده ج مثل جوانی...
ما را در سایت ج مثل جوانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : javani20a بازدید : 153 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 0:20

 دادگستری به هنگام حکمروایی وازگناه دیگران درگذشتن دردوران قدرت , بهترین سیاست است.جمال سیاست بودعدل و داد       دگرعفودرقدرت ای مردرادزبیدادویران شودمملکت       جهان گرددآباداز معدلتنقل از کتاب هزارگوهر منتخب کلمات قصارنهج البلاغه ص188منظوراین نیست که ازهرگناهی و عملی بگذریم وکسی را مجازات نکنیم , برای پرورش و رویش درست گلهاودرختان وایجاد محیط سرسبزو شاداب نیازبه دفع آفات و حشرات مزاحم هست . اگر باغبانی درتنطیم امورات مختلف باغش کوتاهی و سستی کند, عوامل خطرناک و کشنده دردرون باغ نفوذ کرده  وهستی اش را ساقط می کند .بنابراین برای ماندن برمسندقدرت به مقابله قاطع با عناصرمخرب نیازمندیم اگر ازخودمان دفاع نکنیم نابودیمان حتمی است 0حکمران عادل ودلسوزباید شناخت عمیقی از اطراف خودداشته باشد و عملکرد دیگران را بادقت و درایت و هوشیاری توام با تجربیات اندوخته شده و اصول علمی مورد ارزیابی و سنجش قراردهدواقدامات و برخوردهارا ازهم تفکیک کندوگناهان و خطای شخصی مردم را عفونماید .وامابعضی خطاهای شبکه ای که توسط بیگانگان هدایت می شود باآنهابرخورد قاطع کنداینگونه خطاهامتعلق به عامه مردم نیست نادیده گرفتن و عدم مجازات مرتکبین مانع اجرای عدالت می شود .نادیده گرفتن عملکرداختلاسگران و محتکرین و دزدان روزگار و قاتلان قسم خورده مردم با شیوه حکمرانی عادلان منافات دارد وامادربعضی موضوعاتی مانند پرخاشگری مردم بخاطر مشکلات موجودوفقروگرانی درهرزمانی که باشد تحمل آن برای حاکم واجب است از چنین خطاهایی باید گذشت کرد . ج مثل جوانی...
ما را در سایت ج مثل جوانی دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : javani20a بازدید : 149 تاريخ : دوشنبه 25 بهمن 1400 ساعت: 0:20